“Nimeni nu este de neînlocuit” spune un vechi proverb și nimic mai adevărat. Dar totuși dacă ți-aș spune că sunt unele secrete pe care le poți aplica pentru a deveni de neprețuit la locul de muncă, asigurându-ți astfel poziția în cadrul firmei la care ești angajat, ce ai spune, ai fi interesat? Știu că îți dorești că șefii să te considere un “asset” de care nu se vor putea despărți așa ușor, iar în situația nefericită în care firma va trebui să facă concedieri tu vei avea siguranța că îți vei păstra locul de muncă. Iată câțiva pași care în timp, te vor ajuta să devii angajatul ideal.
Aspect fizic
Aspectul fizic este important, mai ales în viața profesională. De aceea, angajatul ideal face întotdeauna un efort să arate bine. Chiar daca munca ta nu este client-facing, hainele trebuie să fie curate și fără riduri, igiena nici nu intră în discuție, trebuie să fie întotdeauna ireproșabilă, părul să fie bine spălat și aranjat, iar parfumurile să existe dar să fie cu bun gust și discrete. Alegerea hainelor este importantă, deoarece astfel arăți superiorilor și colegilor tăi, în subconștientul lor, că-ți iei în serios locul de muncă și sarcinile zilnice. În plus, faptul că te simți bine în pielea ta și știi că ești îmbrăcat întotdeauna ireproșabil îți va da un impuls pozitiv de încredere.
Punctualitate
Fă un efort să ajungi un pic mai devreme la muncă. Poate doar și cu 5 minute. Dacă majoritatea colegilor tăi dar mai ales șefii tăi te vor vedea la birou în fiecare dimineață când intră pe ușă vor realiza că intențiile tale legate de sarcinile zilnice sunt foarte serioase. Vei fi perceput că o persoană pe care se pot baza cu un efort minim din partea ta. Procedează la fel și când e vorba de întâlniri, asigură-te că te duci cu 5 minute mai devreme și folosește acest timp pentru a te pregăti un pic pentru acea ședința. Mie îmi place să repet în gând câteva scenarii și ce aș putea să zic. Ca la șah.
Flexibilitate
Dacă ai copii sau jonglezi cu o multitudine de responsabilități casnice care te impedica să ai un program normal sau trebuie să “rupi ușa” la o anumită oră ca să îți iei copiii de la grădiniță de exemplu, arată că ești dispus să recuperezi diminețile sau că ești flexibil cu programul tău. Buna organizare a timpului este una dintre cele mai bune resurse ale unui angajat valoros. Asta nu inseamnă că nu trebuie să îți prețuiești timpul tău liber. Trebuie să fii foarte atent să nu cazi în cealaltă extremă, acea în care dai prea mult pentru că atunci arăti slab. Ceea ce vrei este să creezi un echilibru între a fi puternic și autonom dar în același timp flexibil atunci când știi că sunt unele sarcini pe care trebuie neapărat să le duci la îndeplinire.
Încredere și atitudine pozitivă
Indiferent ce faci, fă-o cât mai bine posibil. Eu asta am învățat-o pe pielea mea, la începutul carierei mele mai făceam lucruri de mântuială, imi doream să scap mai repede sau să impresionez șefii cu viteza mea de lucru. Am învățat apoi că pe termen lung voi avea numai de câștigat dacă nu fac compromisuri când vine vorba de calitatea muncii care iese din mâna mea. Indiferent dacă slujba ta este să strângi gunoiul sau să proiectezi rachete, aspiră mereu să fii cel mai bun în domeniul în care activezi. Fii dispus să înveți lucruri noi și să nu îți fie teamă să îți asumi noi responsabilităti. Zâmbește mereu și fii fericit în absolut orice întreprinzi. O atitudine pozitivă vă ajută în crearea unei atmosfere mai fericite la locul de muncă atât pentru tine cât și pentru colegii tăi.
Schimbă-ți atitudinea de “este pur și simplu un loc de muncă” și încearcă să încadrezi activitățile muncii pe care o prestezi în lista de responsabilități și obiective pe termen mediu și lung. Vei vedea că în scurt timp vei fi recompensat în multe moduri. Starea ta de spirit se va îmbunătăți, salariul se va mari, iar indirect și firma în care activezi se va considera norocoasă că te are ca angajat.